Warning: unlink(/tmp/wordpress-seo.23.6.zip): No such file or directory in /home/drshahza/public_html/wp-admin/includes/class-wp-upgrader.php on line 334
شایع ترین انواع فتق در زنان | علائم و روش درمان - دکتر نادر خواجه شاهزانیان
Search
Close this search box.
شایع ترین انواع فتق در زنان

شایع ترین انواع فتق در زنان

آیا می دانید فتق در زنان چه علائمی دارد؟! شایع ترین انواع فتق در زنان چه مواردی هستند؟

شاید فکر کنید درصد ابتلای مردان به این بیماری، ببیشتر از زنان است. اما باید بدانید که انواع فتق میتواند در زنان نیز اتفاق افتد. در این مقاله قصد داریم شایع ترین انواع فتق در زنان که بیشتر مشاهده می شود را شرح دهیم. قبل از اینکه به ادامه مقاله بپردازیم، پیشنهاد می شود مقاله مربوط به علت، علائم و روش های درمان فتق را مطالعه نمایید.

شایع ترین انواع فتق در زنان

شایع ترین انواع فتق در زنان 

فتق کشاله ران

حدودا دو درصد از زنان دچار فتق کشاله ران می شوند. فتق اینوگوینال زمانی رخ می دهد که بخش از روده کوچک به سمت کانال مغبنی فشار داده شود و برامدگی ایجاد کند. اگر روده به حد زیادی بیرون زدگی داشته باشد باید برای درمان این نوع فتق جراحی انجام شود. در غیر اینصورت نیازی به جراحی نیست و متخصص جراحی عمومی بدون جراحی آن را رفع می کند.

فتق شکافی

بعد از جراحی باز، از هر نوعی که باشد، ناحیه جراحی شده تضعیف می شود و عضلات آن قدرت سابق را نخواهند داشت. ممکن است در ناحیه جراحی شده، روده ها یا اندام های دیگر دچار بیرون زدگی شوند. این نوع فتق هم در زنان و هم در مردان رخ می دهد. فتق های مربوز به زخم جراحی به صورت خود به خود درمان نمی شوند و از بین نمی روند و نیاز به عمل جراحی است. این نوع فتق در بسیاری از زنان که عمل جراحی انجام داده اند شایع است.

فتق نافی

یکی دیگر از شایع ترین انواع فتق ها در زنان، فتق نافی است. این نوع فتق بیشتر در نوزادان و کودکان که عضلات شکمی آن ها در هنگام تولد ضعیف است به وجود می آید. فتق نافی در زنان معولا در دوران بارداری که شکم به سرعت بزرگ می شود، دیده می شود. فتق نافی ممکن است افراد بزرگسال در صورت بروز اضافه وزن سریع و سرفه شدید نیز ممکن است به این نوع فتق مبتلا شوند.

فتق فمورال

فتق فمورال یا رانی نوعی نادر از فتق است که به راحتی قابل تشخیص نیست. زمانی که بیمار به وضعیت اورژانسی می رسد می توان به وجود آن پی برد. فتق فمورال در زنان بیشتر از مردان دیده می شود. اگر بیش از حد به خود فشار آورید و بافت شکمی یک نقطه ضعیف در عضله پیدا کند از آن بیرون می زند. اگر این بیرون زدگی از دیوار کانال فمورال باشد به آن فتق فمورال گفته می شود. در صورت تشخیص باید به صورت اورژانسی عمل جراحی فتق انجام شود.

دلایل ایجاد فتق در زنان

معمولا علت فتق، چه در زنان و چه در مردان، چندان مشخص نیست. ممکن است به صورت مادرزادی ناحیه ای ضعیف داشته باشید که در اثر فشار باعث برامدگی شود یا در اثر مرور زمان ضعیف شده باشد. استرس و تنش در ضعیف شدن دیواره عضلانی بسیار موثر است.

یبوست مزمن، زایمان، بلند کردن اجسام سنگین، اضافه وزن زیاد، سرفه مزمن می توانند دلیل بر ایجاد فتق در زنان باشد.

نشانه ها و علائم فتق در زنان

معمولا فتق های کوچک و متوسط علائم و نشانه های خاصی ندارند که اکثرا فتق های کوچک در افراد دیده می شود. فتق های بزرگ که بیشتر باعث ناراحتی و درد می شوند، برامدگی هایی هستند که ممکن است هنگام ایستادن، سرفه کردن، بلند کردن اجسام سنگین و یا هر فشاری باعث بروز نارحتی شوند و بزرگتر شوند. در صورتی که علائم و نشانه های شدیدی مانند درد شدید معده، درد ناگهانی فتق کشاله ران، حالت تهوع و استفراغ دارید یک موقعیت اورژانسی است و حتما باید به متخصص مراجعه نمایید.

درمان رایج ترین فتق در زنان

فتق ها در صورتی که کوچک باشند، پزشک علائم و پیشرفت بیماری را تحت نظر می گیرد و در صورتی که بیماری به سرعت پیشرفت کند باید حتما درمان آغاز شود. رایج ترین روش درمان فتق، جراحی می باشد که به دو صورت جراحی باز و لاپاراسکوپی فتق انجام می شود. اگر فتق بزرگ باشد، باید به سرعت عمل جراحی انجام شود. تعیین نوع عمل جراحی به اندازه فتق و تشخیص متخصص جراحی عمومی بستگی دارد. با توجه به وضعیت بیمار عوارض هر نوع جراحی ارزیابی می گردد و هر کدام که برای وضعیت بیمار مناسب تر بوده و نتیجه بهتری داشته باشد انتخاب می شود.

در صورتی که در زمینه شایع ترین انواع فتق سوالی دارید می توانید در انتهای همین مقاله در بخش نظرات آن را با دکتر نادر خواجه شاهزانیان متخصص جراحی عمومی مطرح کنید و پاسخ خود را دریافت نمایید.

مطالب مرتبط
فهرست محتوا
9 Responses
  1. سلام من22 سالم هست 14سال پیش عمل فتق ناف رو انجام دادم چن وقتی هست درد رو در ناحیه ناف حس میکنم و حالت تهوع دارم بعد از انجام سونو گفت عضلات بالای ناف ضعیف شده آیا باید به جراح مراجعه کنم

  2. سلام وقت بخیر
    من ۲۰ سالم هست و حدودا یک سال پیش برای اولین بار روی کشاله ی رونم یک برجستگی به اندازه یک بند انگشت در اومد به پزشک زنان مراجعه کردم و بعد از سونوگرافی گفتن که چیز خاصی نیست و احتمالا کیست چربیه و برام آنتیبیوتیک تجویز کردن بعد از حدودا یک ماه برجستگی کاملا از بین رفت
    اما بعد از اون به فاصله حدودا پنج ماه بعد یکی دوبار دیگه روی کشاله ی رونم برجستگی ایجاد شد
    و خود به خود بعد از چند هفته خوب شد
    و الانم دوباره دراومده
    امکانش هست که فتق باشه؟
    چون مادرم هم مشکل فتق داشته قبلا اما برجستگی نداشته و با دارو رفع شده
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  3. سلام آقای دکتر
    خانم من دچار فتخ شده که فتخ ایشان طرف راست بالای واژن میباشد و گاهی مواقع سوزش ایجاد میکنه به دکتر مراجعه کردن گفته نیاز به عمل ندارد و اگر سفت شد دوباره مراجعه کنند و دارویی هم ندادند شما بفرمایید چکارباید بکنند ممنون از محبتی که میفرمایید.

  4. سلام
    وقت بخیر
    52 سال سن دارم. مدت 3 ماه هست که در ناحیه کشاله ران دارم. به دکتر مراجعه کردم تشخیص فتق دادن ولی خفیف. نتیجه سونو، ورود چربی اومنتوم به ابتدای کانال اینگوئینال دوطرف به دنبال مانور السالوا مطرح کننده هرنی است»
    الان ن میخاستم بدونم حتما باید جراحی کنم
    اوایل خیلی درد داشتم و لی الان درد هام خیلی کمتر شده ولی خب هست بویژه موقع فعالیتهایی که نیاز به خم شدن داره
    ممنون از پاسختون

  5. سلام در ناحیه سمت راست بدن بین کشاله ران و آلت تناسلی و زیر شکم احساس درد میکنم و وقتی دست میزنم زیر دستم احساس یه توده کوچیک و سفت میکنم .آیا این فتق هست و برای درمانش چه باید کرد؟

  6. سلام ببخشید من 53سالمه ومدت سه چهارساله که به علت یائسگی شکمم بزرگ شده ومن چندروزه میرم باشگاه درحال درازونشست بودم خانومی گفت شمابادفتق داری خودمم دیدم بالای شکمم ورم داره اومدم خونه وتو گوگل سرچ کردم ولی من علائم رو که گفتن هیچکدوم وندارم وزیاددکتری نیستم تابحالم مشکلی نداشتم شکرخدا؛؛حالا لطفا راهنمایی کنین ایا واقعا خطرناکه چکارکنم ممنون

  7. سلام. وقت بخیر.
    حدود سه ماه هست که سمت چپ نافم ورم کرده. مشخصه که از سمت دیگه بالاتره. صبحا که بیدار میشم ورم مشخص نیست و عادیه ولی در طول روز و بخصوص بعد از دفع مدفوع انگار بیشتر به چشم میاد. یبوست ندارم. درد ندارم ولی تو این قسمت احساس گرفتگی دارم.
    ممنون میشم راهنماییم کنید.

  8. سلام فنق بالای ناف دارن آیا عمل جراحی الزامی است اگر عمل نشود چه میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *