چسبندگی روده

زمانی که بخشی از روده کوچک و یا روده بزرگ مسدود شود، به گونه ای که مانع از عبور غذا، مایعات و گازها به صورت طبیعی شود، به معنای ایجاد چسبندگی روده است. روده کوچک اندامی لوله ای شکل و طولانی در بدن است که وظیفه انتقال غذای هضم شده از معده به روده بزرگ را بر عهده دارد. روده بزرگ نیز دارای کلون بلندی است که وظیفه دریافت مایعات و غذاهای هضم شده باقی مانده دریافت شده از روده کوچک را بر عهده دارد. که پس از دریافت آن ها، مواد مغذی آن ها را جذب نموده و باقی مانده فضولات را از طریق راست روده دفع می نماید. چسبندگی روده با توجه به شدت چسبندگی، موجب اختلال در عملکرد روده کوچک و کولون روده بزرگ می شود. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با علائم، دلایل و راه های درمان چسبندگی روده به طور کامل آشنا کنیم.

علت چسبندگی روده

علت ایجاد انسداد روده

دلایل متعددی وجود دارند که می توانند موجب چسبندگی روده شوند. که از مهم ترین عوامل ایجاد کننده این عارضه می توان به موارد زیر اشاره نمود.

• پرتودرمانی در برخی مواقع می تواند موجب آسیب دیدگی روده و ایجاد انسداد روده شود.
  • تومورهای ایجاد شده در مسیر روده می توانند منجر به انسداد روده شوند.
  • ایجاد چسبندگی و زخم در نواحی مجروح شده ای که در مسیر روده قرار گرفته اند. که معمولا به صورت اتصال نواری میان دو نقطه از بافت های روده ای است.
  • یبوست مزمن نیز به دلیل فشردگی مدفوع در راست روده و مسدود نمودن مسیر روده بزرگ می تواند منجر به انسداد روده ای شود.
  • استفاده نمودن از برخی داروها مانند داروهای ضد اسهال، مخدر و داروهای شیمی درمانی می تواند در عملکرد دستگاه گوارش اختلال ایجاد نموده و در نهایت منجر به چسبندگی روده شود.
  • انواع مختلف سرطان نیز می تواند موجب انسداد روده شود. از مهم ترین سرطان هایی که موجب این عارضه می شود، می توان به سرطان معده، سرطان کولورکتال (انتهای روده بزرگ و در قسمت مثانه) و دیگر سرطان های ناحیه شکمی اشاره نمود.

حتما بخوانید: در مورد سرطان روده بزرگ و درمان قطعی آن بیشتر بدانید.

علائم عارضه چسبندگی روده

چسبندگی روده با توجه به شدت انسداد و همچنین دلیل ایجاد آن، می تواند با نشانه های مختلفی همراه باشد. اما از شایع ترین علائم وجود این مشکل می توان به موارد زیر اشاره نمود. که در صورت مشاهده چند نشانه به صورت همزمان بهتر است هرچه سریع تر برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه نمایید.

علائم چسندگی روده

• حالت تهوع و استفراغ
  • درد در ناحیه شکم
  • گرفتگی عضلات ناحیه شکمی
  • ایجاد نفخ و ورم شدید در ناحیه شکم
  • عدم توانایی در دفع گاز معده و باد شکم
  • خشک شدن دهان
  • ایجاد بوی بد دهان
  • تغییر عادت های دفعی و عدم تحرک مدفوع در روده بزرگ
  • تب
  • در برخی مواقع ممکن است به دلیل فرورفتگی ناشی از چسبندگی روده زخم روده ایجاد شود.
  • عفونت روده یا پریتونیت که معمولا در پی زخم روده بروز پیدا می کند.

روش های تشخیص چسبندگی روده

معمولا پزشک با بررسی علائم شما تشخیص می دهد که آیا مشکوک به وجود چسبندگی روده می باشید یا خیر؟ به همین دلیل در ابتدا با پرسیدن چند سوال علائم احتمالی شما را مورد بررسی قرار می دهد. معمولا این سوالات در رابطه با داروهای مصرفی، حالات دفعی و دردهای ناحیه شکمی می باشد. پس از اینکه با پرسیدن سوالات مشکوک به وجود این عارضه شود. شکم شما را معاینه می نماید. تا میزان سفتی و حرکات روده ای را مورد بررسی قرار دهد. همچنین با درخواست آزمایش DRE میزان فشردگی دفعی روده ها را نیز ارزیابی می نماید. در صورتی که با انجام روش های ذکر شده پزشک تشخیص دهد که شما در معرض وجود این مشکل قرار دارید. با انجام آزمایشات زیر وجود بیماری را به صورت قطعی مورد بررسی قرار می دهد.

چسبندگی روده

• عکس برداری از ناحیه شکم با استفاده از اشعه ایکس
  • سی تی اسکن
  • کلونوسکوپی
  • تنقیه باریوم
  • تصویر برداری سریالی از قسمت بالایی دستگاه گوارش

روش درمان قطعی چسبندگی روده

پس از استفاده نمودن از آزمایشات لازم مشخص می شود که آیا فرد دچار چسبندگی روده می باشد یا خیر؟ در صورتی که دچار این عارضه باشد. باید برای درمان این مشکل اقدام نماید. البته انتخاب بهترین دکتر چسبندگی روده از اهمیت بسیار بالایی در دستیابی به درمان قطعی برخوردار است. به همین دلیل باید پزشک مجرب و متخصص در این زمینه را برای درمان انتخاب نماید. از روش های موثر در درمان چسبندگی روده می توان به روش های زیر اشاره نمود. که ممکن است به تنهایی و یا به صورت ترکیبی مورد استفاده قرار گیرند.

درمان قطعی چسبدگی روده

استراحت دادن به روده ها

یکی از ابتدایی ترین روش های درمان انسداد روده ای می باشد. در این روش پزشک از بیمار می خواهد چند روز به روده خود استراحت دهد. به این معنا که غذا و مایعات را از طریق وریدی دریافت نماید و به هیچ عنوان از راه دهانی غذا و مایعات میل نکند. مواد غذایی و آب وارد شده از طریق تزریق موجب می شود تا تعادل میان الکترولیت های بدن حفظ شده و عملکرد ماهیچه های بدن دچار اختلال نشود.

استفاده نمودن از لوله های بینی- معده ای

این روش نیز از دیگر روش های درمان انسداد روده است. که با قرارگیری این لوله فشار وارده بر روده آزاد می شود. این لوله از طریق بینی وارد گلو و سپس وارد معده می شود. البته از این لوله ها به صورت معقد- معده ای نیز استفاده می گردد. که موجب آزاد سازی باد و گازهای جمع شده در معده می شود.

دارو درمانی

در برخی از مواقع نیز استفاده از دارو درمانی به منظور برطرف نمودن عفونت روده ای مورد نیاز می باشد.

جراحی

جراحی نیز از دیگر روش های درمان انسداد روده ای است. که چسبندگی روده ها به طور کامل برطرف می شوند. معمولا از این روش زمانی استفاده می شود که عارضه ایجاد شده به دلیل استفاده از داروهای مخدر، وجود تومورهای سرطانی، پیچ خوردگی روده و بیماری فتق بروز پیدا کرده باشد. از روش های جراحی مورد استفاده در درمان این عارضه می توان به لاپاراسکوپی، استفاده از لوله های بینی- معده ای و قطعه برداری از روده بزرگ اشاره نمود.

اگر در زمینه چسبندگی روده، علت، علائم و درمان قطعی آن سوالی دارید می توانید در انتهای همین مقاله بخش نظرات آن را با دکتر نادر خواجه شاهزانیان متخصص جراحی عمومی و جراحی سرطان دستگاه گوارش مطرح کنید.