Search
Close this search box.
عمل جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا در قزوین

جراحی کیسه صفرا چگونه انجام می شود؟

جراحی کیسه صفرا اقدامی درمانی است که برای رفع ضایعه ایجاد شده در این عضو به کار می رود. روش جراحی باز و روش لاپاراسکوپی کیسه صفرا از شیوه های متداول انجام این جراحی هستند. در گذشته تکیه بیشتر پزشکان بر جراحی باز بود؛ اما در حال حاضر روش لاپاراسکوپی کیسه صفرا نیز در درمان مشکلات و ناهنجاری های آن بسیار موثر و نتیجه بخش است. ما در این مقاله قصد داریم در خصوص هزینه ها، مزایا و معایب عمل لاپاراسکوپی کیسه صفرا نکاتی را مطرح کنیم، لذا تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا

به طور کلی کیسه صفرا، صفرا و مایع تولید شده در کبد را که مایع قهوه ای مایل به زرد است، ذخیره کرده و به تجزیه و هضم چربی ها کمک می کند. در جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا با استفاده از ابزارهای تخصصی، چند برش کوچک روی شکم ایجاد می شود. سپس، جراح با دستگاه لاپاراسکوپ (مجهز به دوربین) از طریق برش ایجاد شده وارد کرده و تصاویر داخلی بر روی مانیتور نمایش داده می شود. در این مرحله جراح با توجه به بیماری فرد اقدامات لازم مانند برداشتن سنگ کیسه صفرا یا سایر ضایعات انجام می دهد. با انجام عمل جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا می توان از سرطان کیسه صفرا پیشگیری کرد و علائمی ناشی از مشکل کیسه صفرا را کاهش داد. این عمل جراحی در خانم ها شایع تر است.

کیسه صفرا چه وظیفه ای در بدن دارد؟

صفرا مایع زرد رنگی است که درون کیسه صفرا قرار دارد. اگر فرد غذاهای چرب مصرف کند، صفرا به دستگاه گوارش برای هضم چربی ها کمک می کند. به این صورت که این ماده بر روی چربی ها روی روده کوچک که در انتهای دستگاه گوارش قرار دارد، ترشح می شود.

جراحی کیسه صفرا به چه کسانی توصیه می شود؟

عمل کیسه صفرا یکی از شایع ترین عمل های جراحی است. دلیل اصلی که فرد نیازمند به عمل جراحی کیسه صفرا می شود، سنگ کیسه صفرا است. سنگ کیسه صفرا معمولا در افرادی که میزان چربی و کلسترول بسیار زیادی مصرف می کنند و صفرای آن ها توانایی هضم چربی ها را ندارد، ایجاد می شود.

اگر مایع درون کیسه صفرا به مرور زمان غلیظ شود، تبدیل به سنگ می شود. از علائم این بیماری می توان به درد در ناحیه راست شکم اشاره کرد که برای درمان آن، معمولا پزشک جراح به خارج کردن کیسه صفرا اقدام می نماید. علاوه بر این، افرادی که از سنگ مجرای صفراوی نیز رنج می برند، نیاز به این عمل جراحی دارند. لازم به ذکر است که جراحی کیسه صفرا ممکن است در صورت وجود التهاب، پولیپ کیسه صفرا و التهاب در پانکراس ناشی از سنگ های صفرا انجام شود.

مزایای لاپاراسکوپی کیسه صفرا چیست؟

عمل جراحی لاپاراسکوپی نسبت به جراحی باز، عوارض بسیار کمتری دارد که در اکثر موارد این روش کاربرد دارد.

  • یکی از مشکلاتی که جراحی باز کیسه صفرا برای بیمار ایجاد می کند، چسبندگی است. در لاپاراسکوپی به دلیل باز نشدن شکم، بافت شکم با لوازم مورد استفاده در عمل تماس وجود ندارد، بنابراین چسبندگی کمتری ایجاد می شود.
  • در روش لاپاراسکوپی کیسه صفرا، جای زخم یا به اصطلاح اسکار کوچکی روی شکم ایجاد می شود که در جراحی باز آثار ناشی از عمل بسیار بیشتر است. در نتیجه فرایند بهبود بیمار سریع تر انجام می شود.
  • احتمال عفونت در این روش کمتر از روش جراحی باز است.
  • میزان درد در لاپاراسکوپی کیسه صفرا بسیار کم و قابل تحمل است.
  • در روش جراحی باز، داخل شکم به صورت واضح دیده نمی شود که در روش لاپاراسکوپی کیسه صفرا جراح دید بیشتری به فضای داخلی دارد.

بیشتر بخوانید: لاپاراسکوپی روده

معایب روش لاپاراسکوپی کیسه صفرا

به طور کلی افرادی که بیماری های خاص دارند باید قبل از انجام این عمل با پزشک مشورت کرده و در صورت نبود مشکل این جراحی را انجام دهند. مهمترین معایب لاپاراسکوپی عبارتند از:

  • در روش لاپاراسکوپی، در شکم گاز دمیده می شود که برای برخی افراد که بیماری های زمینه ای مانند بیماری های قلبی یا تنفسی دارند ممکن است خطرناک باشد.
  • افرادی که بالای 60 سال سن دارند بهتر است از این روش استفاده نکنند. البته بستگی به نظر متخصص جراح عمومی دارد.

عوارض احتمالی جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا

عمل جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا برای افرادی که مشکل زمینه ای ندارند و در سنین مناسب هستند، هیچ گونه عارضه ای نخواهد داشت. اگرچه روش لاپاراسکوپی عوارض کمتری نسبت به عمل باز را دارد، اما ممکن است در برخی افراد مشکلات معدودی را ایجاد کند.عوارض ممکن است به دو شکل داخل شکمی و خارج شکمی در افراد ایجاد شود که عبارتند از:

عوارض خارج شکمی

جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا ممکن است در خارج از شکم عوارضی داشته باشد که به مهمترین آن ها عبارتند از:

  • عفونت زخم یکی از عوارض هر عمل جراحی است. اما احتمال عفونت و تهاجم باکتری ها در افراد چاق، سن بالا، دیابتی ها و افرادی که کیسه صفرای آن ها عفونی شده، بیشتر است.
  • خونریزی نیز ممکن است در هر عمل جراحی از جمله لاپاراسکوپی کیسه صفرا وجود داشته باشد که بر اساس نحوه و میزان شدت عمل در هر فردی متفاوت است. همچنین بستگی به بدن فرد، این عارضه متفاوت است.
  • از عوارض شایع می توان به عفونت ادراری اشاره کرد که به دلیل سونداژ ادراری است.
  • در افرادی که بیماری قلبی، فشار خون، چاقی و دیابت دارند احتمال سکته یا آریتمی قلبی بالا است.
  • بعد از هر عملی در ناحیه شکم، احتمال عوارض ریوی نیز وجود دارد که با تنفس عمیق قابل پیشگیری است.

عوارض داخل شکمی

  • نشت صفرا
  • احتمال باقی ماندن سنگ در صفرا که در صورت تشخیص با سونوگرافی باید عمل جراحی مجددا تکرار شود.
  • عفونت که شامل تجمع مقداری صفرا یا خون و یا آلوده شدن با باکتری ها است. این عارضه بیشتر در بیماران دیابتی دیده می شود.

در عارضه های بعد از عمل، میزان تخصص و مهارت پزشک در جراحی بسیار مهم است. پزشکی که عمل جراحی لاپاراسکوپی انجام می دهد، باید دوره های مربوط به این عمل را گذرانده باشد و تجربه کافی در این زمینه داشته باشد. عمل جراحی لاپاراسکوپی سخت و دشوار است و پزشک باید دقت و انرژی بسیاری برای این عمل بگذارد.

آمادگی قبل از عمل لاپاراسکوپی کیسه صفرا

طبق تجویز پزشک نیاز است قبل از انجام عمل جراحی لاپاراسکوپی آزمایشاتی انجام شود تا میزان سلامتی و مشکلات جسمی بیمار مشخص شود. آزمایش خون، آزمایش های تصویربرداری از کیسه صفرا مانند سونوگرافی و…، معاینات فیزیکی و بررسی بیماری های خاص فرد و موارد دیگری که پزشک تشخیص می دهد باید انجام شوند.

حتما قبل از عمل در خصوص داروهای خاصی که استفاده می کنید، بیماریهای خاص و زمینه ای که دارید با پزشک و جراح عمومی متخصص مشورت نمایید. در صورتی که باردار هستید یا قصد بارداری دارید نیز حتما با متخصص مشورت نمایید تا دستورالعمل های لازم را را به شما بدهد.

بهترین جراح کیسه صفرا در قزوین

بهترین جراح لاپاراسکوپی کیسه صفرا

جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا باید حتما توسط پزشکی که مهارت کافی در این زمینه داشته باشد، انجام شود. نیاز است دوره های خاصی را گذرانده باشد. جراح عمومی متخصص که دوره های مربوط به لاپاراسکوپی کیسه صفرا را

گذرانده باشد، بدون شک بهترین جراح لاپاراسکوپی کیسه صفرا است.

اگر سوالی در زمینه عمل جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا، مزایا و معایب روش ها و هزینه عمل دارید می توانید در انتهای همین مقاله بخش نظرات آن را با دکتر نادر خواجه شاهزانیان متخصص جراح عمومی مطرح کنید.

هزینه عمل لاپاراسکوپی کیسه صفرا

هزینه جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله این عوامل می توان به میزان مهارت جراح، نوع مرکز درمانی که قرار است عمل در آنجا انجام شود، آسیب های کیسه صفرا و نوع عملی که باید انجام گیرد، بستگی دارد. هزینه این نوع عمل در بیمارستان های خصوصی بسیار بیشتر از مراکز دولتی است. همچنین شرکت های بیمه ای نیز بخشی از هزینه عمل جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا را بر عهده می گیرند که میزان آن بستگی به نوع بیمه دارد.

خلاصه مقاله

همانطور که در مقاله اشاره شد، عمل لاپاراسکوپی کیسه صفرا یکی از روش های ایمن و کم خطر است که عوارض جانبی بسیار کمتری نسبت به جراحی باز دارد. از این عمل معمولا برای برداشتن سنگ صفرا استفاده می شود و همچنین می تواند از بروز مشکلات جدی تر جلوگیری کند. در اکثر موارد این عمل توسط متخصص جراح عمومی انجام می شود و پزشک باید تبحر و مهارت لازم برای این جراحی را داشته باشد.

مطالب مرتبط
فهرست محتوا
یک پاسخ
  1. سلام من 52سال سن دارم که حدود 70روز پیش عمل کیسه صفرا به روش لاپاراسکوپی انجام دادم که بعد عمل دچار نشت صفرا شدم که از درن خارج میشد روزانه 400-500ccکه دکتر بعد عمل ercpانجام دادن یه استنت داخل مجاری صفرا گذاشتن که هنوزم داخل مجاری صفرا هستش و ترشحات صفرا می بینی چند روز کم میشه مثلاً روزانه 10ccمیادو چند روز بعد ش روزانه 100ccمیاد و همه آزمایشات نرمال هست هیچ مشکلیم ندارم و دکتر گفتش که نشتی از کنار کلیپس که گذاشته شده و مجاری اصلی آسیبی ندیده میخواستم بدونم بخاطر این ترشحات که بعد 70روز قطع نشد باید عمل باز بشم ؟و نیاز به پیوند مجاری دارم ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *