Warning: fopen(/tmp/wordpress-seo.23.6-kYVUQj.tmp): failed to open stream: Disk quota exceeded in /home/drshahza/public_html/wp-includes/Requests/Transport/cURL.php on line 140

Warning: rename(/tmp/wordpress-seo.23.6-kYVUQj.tmp,/tmp/wordpress-seo.23.6.zip): No such file or directory in /home/drshahza/public_html/wp-admin/includes/file.php on line 1204

Warning: unlink(/tmp/wordpress-seo.23.6-kYVUQj.tmp): No such file or directory in /home/drshahza/public_html/wp-admin/includes/class-wp-upgrader.php on line 334
لاپاراسکوپی سنگ کلیه در قزوین - دکتر نادر خواجه شاهزانیان
لاپاراسکوپی سنگ کلیه در قزوین

لاپاراسکوپی سنگ کلیه، شیوه ایست بسیار موثر و مدرن برای دفع سنگ های کلیه بزرگ. سنگ کلیه در واقع به عنوان لیتیاز کلیوی هم شناخته می شود، یک ماده معدنی سخت است که با اندازه کوچک در کلیه بیماران بوجود می آید. دفع شدن سنگ کلیه از طریق ادرار دردناک است ولی در حقیقت ساده ترین راه است. اما در صورتی که سنگ ها نتوانند از طریق ادرار دفع شوند. لازم است که بیمار جراحی شود. سنگ کلیه که موجب بوجود آمدن دردهایی معادل درد زایمان و مشکلات مختلف برای سلامت می شود. به کمک جراحی لاپاراسکوپی، از طریق پوست با یک تکنولوژی بالا و به روز سنگ های کلیه رفع می شوند.

چرا جراحی لاپاراسکوپی سنگ کلیه مفید است؟

جراحی لاپاراسکوپی سنگ کلیه چیست؟

این عمل جراحی ای است که در آن جراح با بیهوشی کامل عمل می شود. این جراحی برای سنگ هایی که بزرگتر هستند و در نیمه تحتانی کلیه قرار دارند انجام می گردد. در این عمل جراح بریدگی های کوچکی در شکم بیمار ایجاد می کند و سنگ ها از راه این برش ها خارج می کند. حدود 3 الی 4 برش کوچک 5 الی 10 میلی متری روی شکم بوجود می آید تا سنگ ها نمایان گردند و از کلیه برداشته شوند. پس از عمل جراحی، لوله فلزی به نام  استنت را درون مجرای ادرار قرار می دهند و بعد از مدت 1 الی 2 هفته آن را خارج می کنند. لاپاراسکوپی سنگ کلیه یک جراحی کم تهاجمی است که برای سنگ کلیه انجام می گرددکه با درمان آندوسکوپی و لیزر انجام می شود.

چرا جراحی لاپاراسکوپی سنگ کلیه مفید است؟

در قیاس با شیوه جراحی باز، جراحی برداشتن سنگ کلیه با لاپاراسکوپی روشی فوق العاده راحت، با درد کم با مدت زمان عمل و بستری شدن کوتاه مدت در بیمارستان و رضایت بالای بیماران است.لاپاراسکوپی فتق و لاپاراسکوپی کیسه صفرا از دیگر مواردی است که با انجام عمل لاپاراسکوپی برای بیماران انجام می شود. بعضی از مزایای این شیوه جراحی شامل موارد زیر است:

• بیمار درد کمتری را تجربه می کند.
  • مدت زمان بستری بودن بیمار را کمتر می کند.
  • بیمار سریعتر بهبود پیدا می کند.
  • سنگ کلیه بیمار در همان باراول دفع می شود.
  • احتمال عفونت را کاهش می دهد.
  • موجب نمی شود زخم ایجاد کند.

جراحی لاپاراسکوپی سنگ کلیه مناسب چه کسانی است؟

پزشک جراح، جراحی لاپاراسکوپی سنگ کلیه را برای موارد زیر توصیه می کند:

• در صورتی که سنگ بزرگ باشد.
  • باعث درد شود.
  • در مجاری ادرار گیر کرده باشد.
  • موجب ایجاد عفونت شود.

چگونه برای جراحی لاپاراسکوپی سنگ کلیه آماده شوید؟

پزشک برای آماده شدن بیمار برای عمل یکسری دستوراتی را به بیمار توصیه می کند که می تواند شامل موارد زیر باشد:

• در صورتی که سیگار می کشید، خیلی زودتر ازعمل جراحی، سیگار را ترک کنید.
  • از مصرف داروهای خاصی مانند کومادین، پلاویکس، زارلتو و غیره که می‌ توانند لخته شدن خون را سخت کنند را پرهیز کنید.
  • بعد از نیمه شب پیش از عمل جراحی چیزی نخورید و ننوشید.

به احتمال زیاد پزشک شما تا چند هفته پیش از عمل جراحی استنت را در مجرای ادرار شما یعنی لوله های بین کلیه و مثانه قرار می دهد. این استنت که کاملا داخلی به حساب می آید به مجرای ادرار اجازه می دهد که گشاد و یا بزرگ شده و دفع سنگ را آسان کند. استنت ها ممکن است که درد حاد سنگ کلیه را برطرف کنند، هر نوع عفونت را برطرف کنند و علاوه بر این، امکان درمان آنتی بیوتیکی پیش از جراحی را هم فراهم کنند.

قبل از برداشتن سنگ کلیه با لاپاراسکوپی انتظار چه چیزی را باید داشت؟

پیش از انجام عمل جراحی، حدودا 14 روز پیش از پذیرش، برای آمادگی کلی بیمار قرار ملاقاتی به منظور ارزیابی اولیه خواهید داشت. اغلب در همان روزی که قرار است جراحی شوید بستری می شوید. از شما خواسته خواهد شد تا 6 ساعت پیش از عمل چیزی نخورید و ننوشید. پیش از عمل جراحی به شما داروی بیهوشی اولیه ای داده خواهد شد که موجب خواب آلودگی تان می شود.

در صورتی که قبلا عمل جراحی داشته اید، درباره داشتن مواردی که در زیر آمده است، حتما پیش از عمل به پزشکتان اطلاع دهید:

• داشتن استنت عروق کرونر
  • داشتن دریچه مصنوعی قلب
  • داشتن ضربان ساز قلب یا دفیبریلاتور
  • کاشت شانت عصبی
  • پیوند عروق خونی مصنوعی
  • داشتن مفصل مصنوعی
  • سابقه عفونت یا داشتن عفونت با باکتری استافیلوکوک
  • تجویز آسپرین، وارفارین یا کلوپیدوگرل

در طول جراحی چه اتفاقی می افتد؟

پیش از عمل جراحی بیهوشی کامل خواهید داشت و در تمام زمان عمل جراحی بیهوش هستید. در حین عمل به شما آنتی بیوتیک تزریق می شود و در صورتی که آلرژی دارید حتما پیش از عمل جراحی به متخصص بیهوشی خود اطلاع بدهید.

بسته به اینکه موقعیت سنگ، برشی در مجرای ادرار، لگن کلیه یا کلیه ایجاد می شود تا بتوانند سنگ را بردارند. سپس بخیه ها برش را می بندند. استنت اغلب به منظور بهبود خط بخیه در مجرای ادرار و یا لگن کلیه قرار می گیرد.  یک کاتتر مثانه هم در حین انجام عمل به منظور خروج ادرار وارد می شود و یک لوله تخلیه نیز از راه پوست قرار می گیرد.

بلافاصله پس از عمل چه اتفاقی می افتد؟

به منظور کمک به پیشگیری از تشکیل لخته خون در وریدهای پا در حین و پس از عمل جراحی باید حتما در مدت زمانی که در بیمارستان بستری هستیداز جوراب های های ضد ترومبوز یا لختگی استفاده کنید. به محض اینکه پس از عمل جراحی احساس کردید که می توانید چیزی بخورید و بنوشید و علاوه بر این، می توانید در اسرع وقت به منظور جلوگیری از لخته شدن خون در پاها، ایجاد عفونت در ناحیه قفسه سینه و کاهش هر نوع اختلال در عملکرد روده هم تحرک داشته باشید. اغلب، صبح پس از جراحی کاتتر برداشته شده و امکان دارد تا 3 روز در بیمارستان بستری بشوید.

بلافاصله پس از عمل چه اتفاقی می افتد؟

بیشتر بخوانید: لاپاراسکوپی کیسه صفرا

عمل لاپاراسکوپی سنگ کلیه چقدر زمان می برد؟

این عمل جراحی تقریبا بین 2 تا 3 ساعت زمان می برد تا کاملا انجام گردد. در طول این عمل جراحی، پزشک یک دوربین کوچک(اسکوپ) را از راه برشی تقریبا یک سانتی در کمر و به درون کلیه می فرستد.

عوارض جراحی لاپاراسکوپی سنگ کلیه

با وجود اینکه این جراحی در قیاس با دیگر تکنیک ها خیلی مفید است ولی دارای مشکلات و عوارض جانبی ای هم هست. این عوارض و مشکلات جراحی لاپاراسکوپی سنگ کلیه شامل موارد زیر است:

• داشتن عفونت
  • آسیب رسیدن به اعضای داخلی بدن مانند روده، کبد و طحال
  • ایجاد خونریزی در رگ های بزرگ و تبدیل شدن جراحی به عمل جراحی باز
  • ایجاد درد در ناحیه‌ جراحی
  • عدم توانایی در ادرار
  • ایجاد تغییرات در نحوه کار کردن روده‌ها
  • داشتن درد در شانه

برای جلوگیری از بروز عوارض ناخواسته جراحی، بهتر است به جراحی متخصص و مجرب مراجعه کنید.