Search
Close this search box.
سوالات رایج فتق شکمی

سوالات رایج فتق شکمی

فتق شکمی و کشاله ران معمولا به دو دلیل اکتسابی و مادرزادی در افراد بروز می یابد. نوع اکتسابی فتق معمولا در سنین بالا رخ می دهد و عواملی مانند انجام فعالیت سنگین، سیگار کشیدن، مشکلات ریوی و سرفه های مزمن، مشکلات عضلانی و سابقه جراحی در ناحیه شکم می تواند باعث بروز این بیماری شود. نوع مادرزادی آن نیز عمدتا به دلیل نقص ژنتیکی در تشکیل سیر آناتومی بیضه ها می باشد. اگر در مورد فتق و درمان آن سوال ذهن شما را درگیر کرده است این مقاله را تا انتها بخوانید زیرا قصد داریم سوالات رایج فتق شکمی و کشاله ران شما عزیزان را پاسخ دهیم.

سوالات رایج فتق شکمی

سوالات رایج فتق شکمی

انواع فتق شکمی شامل چه مواردی است؟

فتق انواع مختلفی دارد که شامل

  • فتق نافی
  • فتق انسیزیونال که ناشی از سابقه جراحی در ناحیه شکم است
  • فتق دیاستازیس که ناشی از شل شدن عضلات شکم است
  • فتق استرانگوله که یک نوع فتق ناف مادرزادی است
  • فتق اینگوینال یا کشاله ران که عوامل مادرزادی در بروز آن موثر است

می باشند.

علائم و نشانه های فتق شکمی چیست؟

از علائم و نشانه های عمومی فتق شکمی می توان به درد و تورم محل فتق اشاره نمود.

برای درمان فتق باید چه اقداماتی انجام داد؟

درمان فتق فقط با عمل جراحی فتق اماکن پذیر است و راه های دیگر تاثیری در درمان این بیماری ندارد. جراحی فتق به دو روش باز و لاپاراسکوپی انجام می شود که هر کدام از این روش ها مزایا و معایت و عوارض خاص خود را دارد. بنا بر تشخیص متخصص جراحی عمومی و شرایط فرد نوع عمل جراحی مشخص می شود.

چه زمانی نیاز به جراحی برای درمان فتق است؟ 

معمولا تمامی انواع فتق که در بالا ذکر شد برای درمان نیاز به جراحی دارند و با روش درمانی دیگری قابل رفع نیستند. اما برخی از انواع فتق شکمی مانند فتق استرانگوله که روده داخل فتق گیر می کند، باید یه صورت اورژانسی عمل جراحی انجام شود. برخی دیگر ممکن است نیازی به عمل اورژانسی نداشته باشند ولی در هر صورت باید عمل شود.

آیا امکان بازگشت و عود فتق بعد از حراحی وجود دارد؟

امکان بازگشت و عود فتق شکمی به نوع عمل جراحی باز یا لاپاراسکوپی دارد. اگر در عمل جراحی از مش یا توری برای عمل که مانند یک پشتیبان از فتق است استفاده شود، احتمال بازگشت مجدد کاهش می یابد.

چه عواملی باعث تشدید فتق شکمی می شود؟

فعالیت های سنگین، بلند کردن و برداشتن بار سنگین و عوامل تغذیه ای باعث تشدید بروز فتق می گردد.

آیا فتق بند باعث بهبود فتق شکمی می شود؟

فتق بند برای درمان فتق مناسب نیست و فقط جراحی درمان فتق است. در صورتی که بیمار برای مدت محدودی نتواند عمل جراحی فتق کشاله ران انجام دهد، می تواند از فتق بند استفاده کند. استفاده از فتق بند در مدت طولانی باعث بروز مشکلاتی می شود که از جمله این مشکلات می توان به چسبندگی لایه های فتق و دشوارتر کردن عمل جراحی اشاره نمود. بنابراین استفادهه از فتق بند مگر در مواقع اضطراری با مشورت جراح توصیه نمی شود.

عوارض جراحی فتق چیست؟

جراحی فتق عوارض دارد که پس از عمل فتق بروز می یابد. یکی از عوارض شایع بعد از جراحی فتق درد است که ممکن است تا چندین ماه نیز باقی بماند آزاردهنده باشد که برای کاهش آن می توان از مسکن و شورت های محکم برای بالا بردن بیضه ها استفاده کرد. خونریزی و بزرگ شدن ناحیه که با کمپرس آب گرم و مصرف مسکن قابل کنترل است.

در صورتی که عضلات شکم ورزیده باشد از عود و بازگشت فتق جلوگیری می کند. معمولا فتق کشاله ران در افرادی که عضلات شکم آن ها شل است بروز می یابد. سورش و خارش ناحیه فتق و جراحی نیز از عوارض دیگر جراحی است.

چه مدت بعد از عمل امکان رابطه جنسی وجود دارد؟

عمل جراحی فتق هیچ گونه محدودیتی در رابطه جنسی ایجاد نمی کند و هر زمانی که بیمار درد نداشته باشد می تواند رابطه جنسی داشته باشد.

آیا در دوران کرونا جراحی فتق توصیه می شود؟

از آنجایی که نمی دانیم دوران کرونا تا چه زمانی ادامه پیدا می کند و احتمالا با این ویروس کووید 19 تا مدت ها درگیر هستیم، نباید جراحی فتق را به تاخیر انداخت. فتق به گونه ای است که باعث ناراحتی و درد فرد در طی فعالیت های روزانه می شود و پس از مدتی فتق شروع به بزرگ شدن می کند. در نتیجه بهتر است هر چه سریعتر برای جراحی فتق اقدام نمایید.

 نوع عمل جراحی چه به صورت باز و چه به صرت لاپاراسکوپی فرقی ندارد و هیچ گونه ویروسی طی عمل منتقل نخواهد شد و تمامی اصول بهداشتی حین عمل جراحی رعایت خواهد شد.

در صورتی که می خواهید در خصوص تفاوت جراحی باز و لاپاراسکوپی فتق بیشتر بدانید حتما مطالعه نمایید.

آیا بعد از جراحی فتق مراقبت های خاصی نیاز است؟

بله طبق توصیه جراح عمومی دکتر نادر خواجه شاهزانیان باید بعد از جراحی فتق برای کاهش عوارض و عدم بازگشت فتق مراقبت هایی بعد از عمل جراحی انجام شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد مراقبت های بعد از عمل جراحی حتما مطالعه کنید.

در این مقاله در خصوص سوالات رایج و متداول فتق شکمی مطالبی را برای شما عزیزان شرح دادیم تا اطلاعاتی در خصوص جراحی فتق شکمی کسب کنید. اگر سوالی در مورد فتق دارید می توانید در انتهای همین مقاله بخش نظرات آن با دکتر نادر خواجه شاهزانیان متخصص جراحی عمومی مطرح کنید.

مطالب مرتبط
فهرست محتوا
2 Responses
  1. سلام وقت بخیر. من ۶ماه پیش عمل فتق ناف کردم که دکتر گفتن بعدعمل تا دوماه کمربندفتق روهم ببندم که بعد از یه ماه قسمت عمل فتقم چون دردمیگرفت نبستم .که یه گردی کوچیک زیر نافم بود الان باز بزرگتر شده و عین قبل عمل دردای خفیفی میگیره. حتی وقتی به پشت یا چپ وراستم میخوابم موقع تغییر حالت خواب بازم درد میگیره. وقتی خم وراست زیاد میشم توکارای خونه هم درد میگیره .این یعنی دوباره عود کرده فتقم ؟خانم و ۳۵ ساله هستم . ممنون میشم اگه پاسخ بدین.

  2. باسلام وعرض خسته نباشید خدمت جناب دکتر بزرگوار
    بفرمایید آیا پرش از سرعت گیر های جاده بعد از هفت ماه از عمل جراحی فتق برشی با مش جراحی مشکلی برای بیمار ایجاد میکند؟ لطفا جواب دهید خیلی نگرانم.با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *