سرطان معده

سرطان معده که بخشی از سرطان دستگاه گوارش است، به دلیل رشد سلول های سرطانی و بدخیم در آستر معده ایجاد می شود. معده یک عضو J شکل است که در بالای شکم قرار گرفته است. وظیفه این اندام از بدن پردازش مواد مغذی از جمله ویتامین ها، چربی ها، کربوهیدرات ها، پروتئین ها، آب و… است و در نتیجه مواد زائد در بدن را عبور می دهد. معمولا دستگاه گوارش با ترشح بزاغ در دهان احساس گرسنگی به فرد می دهد. وقتی غذا را در دهان می گذارید از طریق مری وارد معده می شود. مواد غذایی هضم شده، پس از خارج شدن از معده وارد روده کوچک و سپس روده یزرگ می شود. در صورتی که هر یک از اعضا مخصوصا معده دچار سرطان شوند، عملکرد دستگاه گوارش مختل می گردد. در ادامه به صورت مفصل در مورد سرطان معده مطالبی را بیان خواهیم نمود با ما همراه باشید.

برای تشخیص و درمان سرطان معده حتما به بهترین جراح عمومی و دستگاه گوارش مراجعه نمایید.

سرطان معده

یکی از شایع ترین سرطان ها در جهان سرطان دستگاه گوارش است. معمولا این بیماری علائم بسیار خفیفی دارد و بعد از پیشرفت سرطان معده تشخیص داده می شود و ممکن است به سرعت در بخش های دیگر بدن نیز گسترش یابد. اما اگر زودهنگام تشخیص داده شود، تومورها خوش خیم بوده و کاملا قابل درمان هستند.

سرطان معده

برای پیشگیری از سرطان معده می توان رژیم غذایی مناسب را رعایت کرد. مصرف برخی غذاها خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد. همچنین با اصلاح سبک زندگی و متعادل نگه داشتن وزن مناسب از بروز این بیماری جلوگیری کرد.

دلایل و عوامل خطر سرطان معده

• رژیم غذایی از مهم ترین علل ایجاد سرطان دستگاه گوارش است. غذاهای پرنمک و شور، غذاهای دودی و عدم مصرف کافی سبزیجات و میوه ها از علل مهم است.
  • مصرف سیگار و نوشیدن های الکلی
  •  گاستریت مزمن یا التهاب و ورم معده
  • عفونت هلیکوباکتر پیلوری معده
  • متاپلازی روده
  • کم خونی مزمن
  • مصرف غذاهایی که مواد نگهدارنده دارند و کنسرو شده هستند.
  • سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان

علائم و نشانه های سرطان معده

معمولا سرطان معده علائم بسیار خفیفی دارد و افراد در مراحل ابتدایی متوجه آن نمی شوند. در صورت مشاهده علائم و نشانه های زیر حتما به متخصص مراجعه نمایید.

• درد و ناراحتی معده
  • سوء هاضمه
  • نفخ بعد از میل غذا
  • بی اشتهایی و کاهش وزن
  • سوزش سر دل
  • خون در مدفوع
  • زردی چشم ها و پوست
  • مشکل در بلع غذا

تشخیص

ابتدا متخصص دستگاه گوارش، به معاینه بیمار و بررسی علائم و نشانه های بیماری می پردازد. هر چیزی که به نظر غیرطبیعی باشد را بررسی می کند. بیمار باید سوابق بیماری های گذشته خود را شرح دهد تا متخصص بداند چه مشکلی رخ داده است.

در صورتی که پزشک لازم بداند آزمایشاتی برای بیمار تجویز خواهد کرد از جمله آن ها آزمایش خون است. این آزمایش به بررسی خون و مقدار موادی که در آن که از اندام ها منتشر شده است می پردازد. اگر مقادیر اندازه گیری شده از مقدار تعیین شده بالاتر یا پایین تر باشد، می تواند نشانه بیماری و مشکلی در بدن باشد.

در آزمایش CBC که به صورت کامل به شمارش خون می پردازد، تعداد گلبول های قرمز، سفید، پلاکت ها، مقدار هموگلوبین در گلبول های قرمز و نمونه ای از گلبول های قرمز برداشته و اندازه گیری می شود.

آندوسکوپی نیز یکی از روش های تشخیص است که از لوله ای نازک که دوربینی در آن تعبیه شده است از طریق دهان وارد گلو و مری می شود. در این روش می توان درون مری، اثنی عشر، معده و دستگاه گوارش را مشاهده نمود.

از روش های دیگر تشخیص سرطان معده می توان به بلع باریم اشاره نمود. به این صورت است که بیمار مایعی که ترکیبی و دارای باریم است را می نوشد، سپس این مایع روی مری و معده را فرا می گیرد و اشعه ایکس به آن تابیده می شود.

سی تی اسکن و بیوپسی نیز از دیگر روش های تشخیص سرطان معده است که علائم سرطان بررسی و نمونه برداری می شود.

آیا تغذیه در درمان سرطان دستگاه گوارش موثر است؟

معمولا رژیم و عادات غذایی تاثیر زیادی در بروز و پیشگیری از سرطان معده دارند. افرادی که اکثرا مواد غذایی مانند گوشت، تخم مرغ، غذاهای چرب استفاده می کنند نسبت به افراد دیگر که مصرف کمتری دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند.

مصرف بیشتر میوه های تازه، سبزیجات، آجیل ها، فیبر خطر ابتلا به بیماری سرطان معده را کاهش می دهد. مواد غذایی که حاوی سلنیوم هستند مانند آجیل ها، ماکارونی، برنج قهوه ای بیشتر مصرف کنید. هرگز غذاهای شور و پرنمک استفاده نکنید. اگر اضافه وزن دارید حتما با رژیم های غذایی مناسب و ورزش کردن وزن خود را در حالت ایده آل و مناسب نگه دارید.

درمان سرطان معده

برای درمان سرطان معده عمل جراحی تنها درمان موثر برای این بیماری است که تمامی سلول های سرطانی برداشته می شوند. به همراه بخش های سرطانی ممکن است قسمتی از معده یا تمام آن و نیز غدد لنفاوی اطراف معده که احتمالا سلول های سرطانی در آن ها منتشر شده اند، برداشته شود. به عنوان درمان تکمیلی نیز می توان از روش شیمی درمانی و پرتودرمانی نیز استفاده کرد. معمولا برای تسکین درد بیمار و کاهش روند پیشرفت بیماری از شیمی درمانی و داروهای مسکن قوی استفاده می شود.

عمل جراحی در صورتی موثراست که سرطان معده زود تشخیص داده شود. اما اگر سلول های سرطانی به نقاط دیگر بدن نیز منتشر شده باشند، عمل جراحی چندان تاثیری در بهبودی بیمار ندارد. گاهی اوقات عمل جراحی باعث افزایش طول عمر بیمار می شود، گاهی نیز فقط باعث کاهش علائم، نشانه ها و درد بیمار گردد. بنابراین عمل جراحی همیشه یک درمان قطعی سرطان نیست.

اگر در زمینه سرطان معده، علائم و درمان آن سوالی دارید می توانید در انتهای همین مقاله بخش نظرات آن را با دکتر نادر خواجه شاهزانیان متخصص جراحی عمومی و دستگاه گوارش مطرح کنید و پاسخ خود را در کمترین زمان ممکن دریافت نمایید.