Search
Close this search box.
جراحی شکم یا ابدومینوپلاستی

جراحی شکم

جراحی شکم یا ابدومینوپلاستی یا تامی تاک، از روش های جراحی برای زیبایی یا بازسازی فرم و ظاهر شکم یا ترمیم فتق شکمی است. اگر شکم بزرگی دارید یا از فرم و ظاهر آن ناراضی هستید جراحی زیبایی شکم از روش های موثری است که باعث می شود شکمی صاف و تخت داشته باشید. این نوع عمل زیبایی و درمانی شکم، برای کسانی که سال هاست شکم آن ها و فتق ایجاد شده باعث بدفرمی اندامشان شده است، اندامی ایده آل به ارمغان می آورد. برای ماندگاری این نوع عمل جراحی باید مراقبت هایی انجام دهید. در ادامه به صورت مفصل در خصوص این نوع عمل جراحی زیبایی شکم مطالب مفیدی را بیان خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

ابدومینوپلاستی چیست؟

ابدومینوپلاستی یا جراحی شکم نوعی عمل جراحی تهاجمی است که توسط بهترین و پیشرفته ترین ابزارهای پزشکی چربی ها و پوست های اضافی شکم از قسمت میانی و انتهایی شکم برداشته می شود. در نتیجه برون زدگی شکم و شل شدگی عضلات بهبود می یابد. این نوع عمل جراحی زیبایی، باعث تغییر سایز فرد می شود. آیا جای بخیه ابدومینوپلاستی باقی می ماند؟

جراحی شکم یا ابدومینوپلاستی

گاهی اوقات نیز به منظور بازسازی ناهنجاری های ایجاد شده ناشی از بارداری، چاقی و اضافه وزن، تومورها، تروما، اصلاح نقایص ناحیه شکم، ترمیم فتق شکم و… انجام می شود.

مراحل جراحی شکم

جراحی شکم نوعی عمل تهاجمی است بنابراین برای کاهش درد و ناراحتی به بیهوشی نیاز می باشد. بیهوشی به دو صورت عمومی یا تزریق وریدی انجام می شود. تعیین نوع بیهوشی را جراح با توجه به شرایط بیمار و وضعیت سلامت عمومی او تشخیص می دهد. سپس متخصص بیهوشی بیمار را معاینه و ماده بیهوشی را تزریق می کند.

سپس جراح با استفاده از پیشرفته ترین ابزارهای جراحی، برش افقی در زیر و اطراف ناف ابجاد می کند. سپس پوست را برداشته تا ماهیچه ها و عضلات زیر پوست بهتر مشاهده شوند. اندازه برش به میزان چربی زیر پوست بستگی دارد که جراح حین عمل آن را تشخیص می دهد.

روشی به نام لیپوساکشن برای برداشتن چربی ها وجود دارد که با استفاده از لوله ای باریک به نام کانولا انجام می شود. به این صورت که کانولا را داخل شکم می کنند و نواحی اضافی و چربی ها را با حرکات رفت و برگشتی توسط وکیوم بیرون می کشند.

پس از برداشتن چربی ها، عضلات و ماهیچه های شکم جمع می شوند و سپس شکم فرد کوچک می شود یا فتق از بین می رود.

در ادامه جراح پوست را می کشد و اضافی آن را برمی دارد. برشی جدید برای ناف ایجاد می کند تا شکم ظاهری طبیعی داشته باشد. برای بستن برش ها از بخیه، چسب مخصوص یا کلیپس های جراحی استفاده می شود.

در صورتی که میزان چربی های زیاد نباشد، نیازی به جابجایی ناف نیست و برش های جزئی تری ایجاد می شود.

جراحی زیبایی و درمانی شکم برای چه افرادی مناسب است؟

افرادی که شرایط زیر را دارند برای انجام ابدومینوپلاستی گزینه مناسبی هستند:

  • افرادی که وضعیت سلامت عمومی خوبی دارند و وزن آن ها ثابت است.
  • افرادی که دچار فتق شکمی شده اند.
  • فرد نباید سیگاری باشد.
  • افرادی که پوست شکم آن ها دچار شلی و افتادگی شده اند.
  • افرادی که شکم بزرگ و افتاده ای دارند.
  • افرادی که روی شکم آن ها ترک های و چین خوردگی های ناشی از بارداری و نوسان وزن است.

در صورتی که وزن شما متغیر است یا قصد بارداری سا کاهش وزن دارید حتما با پزشک خود در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی ترمیم جدار شکم این مقاله را مطالعه کنید.

جراحی تامی تاک به چه افرادی توصیه نمی شود؟

خانم هایی که مجرد هستند یا قصد بارداری دارند بهتر است برای مدتی این عمل را به تعویق بیاندازند. به این دلیل که بارداری باعث از بین رفتن نتایج حاصل از عمل می گردد.

جراحی شکم به افرادی که توده بدنی آن ها بالای 38 است به دلیل احتمال بالای خطر آمبولی ریه توصیه نمی شود. این افاد بهتر است اسلیو یا بای پس معده انجام دهند.

دکتر نادر خواجه شاهزانیان متخصص جراحی عمومی، جراحی سرطان دستگاه گوارش و مدیریت زخم آدرس مطب: قزوین، خیابان بوعلی، ساختمان پزشکان بوعلی، طبقه سوم شماره تلفن مطب: 02833245447 – 02833223162

عوارض جراحی ابدومینوپلاستی

یکی از عوارض شایع جراحی شکم، آمبولی ریه است که در صورت داشتن تجربه و تبحر بالای جراح، احتمال بسیار کمی برای آن وجود دارد. از دیگر عوارض ابدومینوپلاستی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احساس درد و ناراحتی در ناحیه بخیه ها و شکم
  • هماتوم یا تجمع خون در ناحیه جراحی شده
  • عفونت زخم
  • مشخص بودن اسکار ناشی از بخیه و زخم
  • بی حسی ازراف ناحیه جراحی
  • لختگی خون
  • تهوع و استفراغ

لازم به ذکر است میزان احتمال وقوع عوارض فوق به تخصص و مهارت جراح بستگی دارد و ممکن است در صورتی که بهترین جراح عمومی آن را انجام دهد، هیچ یک از موارد فوق رخ ندهد.

مراقبت های بعد از جراحی شکم

مهم ترین مرحله جراحی شکم، مراقبت های بعد از آن است تا نتیجه عمل مطلوب شود. در صورتی که فرد اطلاعات کافی در زمینه جراحی ابدومینوپلاستی و مراقبت های بعد از آن داشته باشد، نتیجه جراحی مورد رضایت فرد خواهد بود.

  • برای جلوگیری از ایجاد عفونت و گسترش آن به سایر نواحی بدن، نیاز است که آنتی بیوتیک های تجویز شده توسط پزشک در زمان معین و به مقدار کافی مصرف شوند. همچنین از پمادهای تجویز شده نیز به درستی استفاده کنید.
  • لوله درن برای خونابه های موجود در جراحی است که باید مخزن آن به موقع تخلیه شود.
  • باید به پانمسان ها رسیدگی شود و به صورت مرتب تعویض گردند. عدم رعایت بهداشت فردی و رسیدگی به پانسمان ها باعث عفونت یا کاهش سرعت روند بهبودی فرد می گردد. در غیر اینصورت تمام زحمت هایی که برای جراحی کشیده اید ممکن است هدر رود.
  • سعی کنید به نواحی جراحی شده و بخیه ها فشار وارد نشود زیرا ممکن است بخیه ها چاره شوند.
  • به هیچ وجه برای مدت طولانی دراز نکشید بعد از چند ساعت خوابیدن حتما کمی هم به آرامی قدم بزنید.
  • از جوراب های مخصوص برای جلوگیری از عوارض مانند آمبولی و لختگی خون استفاده کنید.
  • تا سه هفته بعد از عمل از انجام فعالیت های سنگین، بلند کردن اجسام سنگین و رابطه جنسی خودداری کنید.
  • تا بهبودی کامل زخم ها از رانندگی بپرهیزید.
  • از گن های طبی تجویز شده توسط پزشک استفاده نمایید.

اگر در زمینه جراحی شکم و مراقبت های بعد از آن سوالی دارید می توانید در انتهای همین مقاله بخش نظرات آن را با دکتر نادر خواجه شاهزانیان متخصص جراحی عمومی مطرح نمایید.

مطالب مرتبط
فهرست محتوا
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *